skip to Main Content
043 - 3476946

De voet en enkel zijn complexe gewrichten en veel belaste gewrichten. Iedereen heeft wel eens last van klachten aan de voet of enkel. De enkel is het gewricht tussen het onderbeen en de achtervoet en wordt ook wel bovenste spronggewricht genoemd. Een van de meest voorkomende blessures ontstaan na verzwikking of verstuiking van de enkel waarbij de enkelbanden en of het kraakbeen wordt beschadigd.

Ankle foot pain with a skeleton of the walking body part with bones in red where there is inflammation of the side view joint that has an orthopedic joint injury caused by bad shoes or running accident.

Oorzaak

Voet- en enkelklachten kunnen plotseling of geleidelijk ontstaan. Veel voorkomende oorzaken:

  • Voet zwikt naar binnen
  • Overbelasting
  • Verkeerde belasting
  • Overgewicht
  • Verkeerd looppatroon
  • Verkeerde stand van benen
  • Zware voetbelasting
  • Aangeboren afwijking
  • Verzwakking pees binnenzijde enkel/voet

Symptomen van voet- en enkelklachten

De symptomen van voet- en enkelklachten hangen vaak samen met de oorzaak. De symptomen verschillen natuurlijk van persoon tot persoon. Symptomen die u kunt ervaren:

  • Brandende pijn bal voet
  • Pijn tussen gebied voetboog en tenen
  • Pijn in midden voet
  • Uitstraling naar tenen
  • Pijn bij beweging
  • Irritatie, roodheid
  • Zwelling

Achillespeesklachten

Tijdens het sporten kan de achillespees overbelast raken. Hierdoor kunnen verschillende klachten rond de achillespees ontstaan. Dit zijn:

  1. een ontsteking van de koker die om de achillespees heen loopt (tendovaginitis).
  2. ontsteking van de achillespees zelf. Dit wordt ook wel een tendinose genoemd.
  3. Ook kan er een ontsteking van de slijmbeurs rond de achillespees ontstaan dit wordt ook wel een bursitis genoemd.
  4. Een hielspoor ook wel een fascitis plantaris genoemd. Dit is een ontsteking van het peesblad onder de voet. De pijn wordt veroorzaakt door een niet-bacteriële ontsteking aan het peesblad. Hierdoor wordt er een benige uitwas ten opzichte van het hielbeen gevormd. Veelal is dit het gevolg van overbelasting.
  5. Als de krachten echter groot zijn kan er een ruptuur (afscheuring) van de achillespees ontstaan. Een achillespeesruptuur treedt meestal acuut op bij het beoefenen van een sport. Er treedt een plotselinge pijn op ter hoogte van de achterzijde van het onderbeen na een explosieve beweging.
3d rendering of human achilles tendon

Behandeling

De behandelingen bij een achillespeesontsteking, een ontsteking van de koker om de achillespees of slijmbeursontsteking komen met elkaar overeen. Bij aanwezigheid van ontstekingsverschijnselen zoals zwelling en roodheid en bij licht kraken van het omgevende weefsel van de achillespees kan gebruik gemaakt worden van ijsmassage. Dit kan door de pijnlijke plek te masseren met een smeltend ijsblokje. Er kan ook gebruik gemaakt worden van een coldpack. Zorg er wel voor dat je bijvoorbeeld een theedoek ertussen legt om bevriezing van de huid en onderliggend weefsel te voorkomen. Het koelen kan een aantal keer per dag gedurende 10 tot 15 minuten worden uitgevoerd. Omdat de voet minder belast word is het belangrijk de bewegelijkheid (mobiliteit) van de gewrichten optimaal te houden door de voet blijven te bewegen binnen de pijngrens. Verder kan er een bandage worden aangelegd om de achillespees zoveel mogelijk te ontlasten tijdens het lopen en er kan een hakverhoging worden aangelegd in de schoenzool. Met deze verhoging wordt de achillespees en kuitspier zoveel mogelijk ontlast tijdens het lopen. Als de klachten ontstaan door een beenlengteverschil of standafwijking van de voet kan een schoenaanpassing of aangepast inlegzooltje van toepassing zijn. De oefentherapie bestaat uit:

  1. Rekkingsoefeningen; hierbij staat het rekken van de kuitspieren tot de pijngrens centraal.
  2. Spierversterkende oefeningen; van voetboogspieren en kuitspieren, aanvankelijk onbelast, geleidelijk opvoeren tot kuitenwip (met de voorvoet op een traptrede staande intensief op en neer bewegen). Er kunnen eventueel ook excentrische oefeningen worden gedaan, maar toepassing daarvan vergt goede instructie en begeleiding.
  3. Coördinatieoefeningen; in de eerste instantie algemeen, op één been staan op een vlakke ondergrond vervolgens op een wiebelplank. Hierna worden sportspecifieke oefeningen gedaan, zoals bijvoorbeeld het maken van uitvalspassen, om uiteindelijk de sportactiviteit te kunnen hervatten.

Behandeling van een Hielspoor
De behandeling van een hielspoor ziet er iets anders uit dan bij de andere achillespeesklachten. Om de pijn te dempen kan ook gebruik gemaakt worden van de ijsmassage. Dit wordt dan ook op de pijnlijke plek uitgevoerd, u kunt dit ook zelf doen wanneer u klachten krijgt. Vervolgens worden de factoren aangepakt die de hielspoor veroorzaakt hebben. Beenlengteverschil of het verkeerd afwikkelen van de voet kan gecorrigeerd worden middels een inlegzool, een stevigere schoen, evt. wigjes in de schoenen, enz. Dit geeft vaak al voldoende verlichting waardoor de sportactiviteit weer hervat kan worden. Er mag dan alleen getraind worden binnen de pijngrens!

Nabehandeling van achillespeesruptuur
Voor zowel de niet-operatieve als de operatieve behandeling bestaat er een nabehandelingschema. Elk ziekenhuis heeft zo zijn eigen schema. Na een operatieve behandeling het onderbeen en de enkel in gips gezet. Na 3 weken gips en +-3/ 4 weken loopgips mag het gips worden verwijderd en moet er flink worden geoefend. De fysiotherapeut zal zich dan vooral richten op het beweeglijk houden van het enkelgewricht, het voorkomen van verkorting en het vergroten van de spierkracht van de kuitspier. Na ongeveer 3 maanden mag men heel voorzichtig beginnen met wat looptraining. Als er word gekozen voor een niet-operatieve behandeling bestaat de nabehandeling uit 6-8 weken tape, bandage of gips om de achillespees te ondersteunen en een hakverhoging.

Oefeningen om klachten te voorkomen

Om de spieren te versterken en soepel te houden, is het essentieel om oefeningen te doen. Bijvoorbeeld net voor het slapen gaan of nadat u s’ochtends bent opgestaan. Deze oefeningen verlichten of voorkomen pijn aan uw voet en/of enkel.

Voet- en enkeloefening: Hakken naar tenen

  • Ga staan en hang uw armen ontspannen langs uw lichaam
  • Ga stevig staan en span uw buikspieren aan door uw navel in te trekken
  • Verplaats rustig uw gewicht naar voren zodat u op uw tenen komt te staan
  • Verplaats hierna rustig uw gewicht naar achteren zodat u op uw hakken staat
  • Blijf uw buikspieren aanspannen
  • Herhaal deze oefening 10 keer

Voet- en enkeloefening: Uitvalspas

  • Sta rechtop en span uw buikspieren aan door uw navel in te trekken
  • Maak een grote pas naar voren waarbij u uw bovenlichaam rechtop houdt
  • Zorg dat uw enkel en knie stabiel blijven
  • Zet uw voet weer terug terwijl uw bovenlichaam recht blijft
  • Herhaal de oefening nu met uw andere voet
  • Herhaal de oefening 10 keer

Behandelingen door fysiotherapeut

Onze fysiotherapeut zal eerst vragen stellen over uw klacht en u daarna onderzoeken. Afhankelijk van uw klacht kunnen wij diverse technieken inzetten om de beweeglijkheid van uw voet- of enkelklachten te verbeteren. Mocht het nodig zijn. Dan krijgt u oefeningen en adviezen mee naar huis om uw klachten te beperken en de toekomstige klachten te voorkomen.

Blijf niet lopen met voet- of enkelklachten. Onze specialisten behandelen uw klachten op een veilige en effectieve manier.