skip to Main Content
043 - 3476946

De elleboog is een complex gewricht. Het is een scharniergewricht waardoor u uw hand naar uw mond kan brengen. Het is een bijzonder gewricht omdat het één bot in de bovenarm met twee botten in de onderarm verbindt. Naast een scharnierbeweging kan de onderarm een draaibeweging maken. Hierdoor kunt u de handpalm naar boven of naar beneden draaien. Dit is een combinatie van bewegingen van een gewricht in de pols en in de elleboog. Veel voorkomende blessures zijn tenniselleboog, golfelleboog, fracturen en artrose.

Elleboogklachten-FysioCS

Oorzaak

Elleboogklachten kunnen plotseling of geleidelijk ontstaan. Veel voorkomende oorzaken:

  • Leeftijd
  • Overbelasting
  • Gewrichtsontsteking
  • Ongeval of trauma
  • Slijtage
  • Verkeerde belasting

Sommige elleboogklachten hebben een onduidelijke oorzaak.

Symptomen van elleboogklachten

De symptomen van elleboogklachten hangen vaak samen met de oorzaak. De symptomen kunnen natuurlijk van persoon tot persoon verschillen. Symptomen die u kunt ervaren:

  • Stijfheid
  • Bewegingsbeperking
  • Krakend geluid
  • Gewricht zit “op slot”
  • Zwelling
  • Pijn straalt uit naar onderarm
  • Pijn bij dichtknijpen hand
  • Onderarm naar buiten draaien

Een veel voorkomende aandoening aan de elleboog is tenniselleboog. Bij een tenniselleboog is er pijn ter hoogte van de buitenzijde van de elleboog, soms uitstralend naar de onderarm en pols en zelden uitstraling naar buitenzijde bovenarm en schouder. De pijnklachten treden op, of verergeren wanneer de strekspieren van de pols en de hand worden aangespannen, bijvoorbeeld als we iets met de hand op willen pakken.

Tennis elbow diagram showing a detail of the damaged tendon tissue. Digital illustration.

Oefeningen om elleboogklachten te voorkomen

Om de spieren te versterken en soepel te houden, is het essentieel om oefeningen te doen. Bijvoorbeeld net voor het slapen gaan of nadat u s’ochtends bent opgestaan. Deze oefeningen verlichten of voorkomen pijn aan uw elleboog.

Elleboogoefening: Biceps trainen

  • Ga ontspannen zitten of staan
  • Buig uw elleboog
  • Strek vervolgens rustig de arm (niet laten vallen)
  • Herhaal deze beweging 10 keer
  • Zorg gedurende de oefening dat de rug recht is en de schouders laag zijn
  • Maak de oefening zwaarder door een gewicht vast te houden (bv een fles frisdrank)

Elleboogoefening: Opdrukken tegen de muur

  • Ga voor een muur staan
  • Plaats uw handen plat tegen de muur en strek uw ellebogen
  • Buig door uw ellebogen totdat u met uw neus bijna de muur raakt
  • Strek uw ellebogen tot de beginpositie
  • Herhaal de oefening 10 keer per sessie
  • Houd uw lichaam helemaal recht, beweeg alleen vanuit uw armen

Behandelingen door fysiotherapeut

Onze fysiotherapeut zal eerst vragen stellen over uw klacht en u daarna onderzoeken. Afhankelijk van uw klacht kunnen wij diverse technieken inzetten om de beweeglijkheid van uw elleboog te verbeteren. Mocht het nodig zijn. Dan krijgt u oefeningen en adviezen mee naar huis om de houding te verbeteren of de spieren te versterken.

Bij een tenniselleboog is het is belangrijk zelf overmatige of verkeerde belasting en daarmee pijn te voorkomen.
De fysiotherapeut richt zich hoofdzakelijk op twee punten:

• Het verbeteren van de doorbloeding van de pees zodat er voldoende voedingsstoffen bij komen die nodig zijn voor het herstel. Dit kan gedaan worden door lokale frictie (drukmassage) toe te passen op de pijnlijke plek en fysiotechniek.

• Het weer op oud niveau laten functioneren van de onderarmspieren. Het terugkrijgen van de kracht en de coördinatie. Door middel van kracht- en coördinatieoefeningen.

Blijf niet lopen met elleboogklachten. Onze specialisten behandelen uw klachten op een veilige en effectieve manier.